EHBO-ers gezocht

EHBO BeheerNieuwsbericht

EHBO-ers gezocht voor evenementen begeleiding

Het wordt een drukke tijd de komende weken, waar de eerstehulpverleners van de EHBO-Hengelo worden ingezet om eerste hulp te verlenen bij festivals en evenementen. Tijdens evenementen gaat het vaak om eerste hulp bij bijvoorbeeld kleine wonden, of zoals bij de vierdaagse, blaren of hulp wanneer iemand te diep in het glaasje heeft gekeken en /of daarbij een pilletje of andere drugs heeft gebruikt.
Mocht er een incident zijn bij een evenement, dan zijn de EHBO-ers mogelijk als eerste ter plaatse, gezien zij al hulp verlenen op deze plek. Iedere eerstehulpverlener van de EHBO-Hengelo is al extra getraind om in dit soort situaties juist te handelen. Zij beschikken over de aantekeningen sportletsels, blaarbehandeling en over het landelijk erkende certificaat EHBDD. EHBDD betekent het verlenen van eerste hulp bij drank en drugs.

Het inzetten van EHBO-ers bij evenementen is een hele klus.

Stel je voor: je loopt de avondvierdaagse in jouw woonplaats. Onder de stralende zon ga je met een grote groep op pad. Plotseling hoor je geschreeuw. Een paar meter verderop zakt een man in elkaar. Gelukkig schiet een EHBO’er snel te hulp. De man is gered. Het lijkt zo vanzelfsprekend, die hulp. Maar dat is het niet. Want er is een groot tekort aan EHBO-vrijwilligers voor evenementen.

Door het grote aantal evenementen dat in een relatief korte periode plaats vindt kunnen wij niet alle evenementen bezetten en “lenen” dan EHBO-ers uit omliggende plaatsen.
Het aantal EHBO-vrijwilligers loopt al jaren terug. Voor veel evenementen is de aanwezigheid van een EHBO-post verplicht. In de vergunning staat zelfs hoeveel EHBO’ers er aanwezig moeten zijn.

Volgens Toon Knippenborg, voorzitter van EHBO-Hengelo en zelf actief vrijwilliger bij evenementen, zijn er momenteel zo’n 400 individuele leden aangesloten bij de EHBO-Hengelo. “Maar dat wil niet zeggen dat al die mensen ook op evenementen staan.”
De belangrijkste reden waarom steeds minder mensen zich melden als vrijwilliger? “Mensen hebben ook andere activiteiten in het weekend. Maar goed, ze hebben altijd een smoesje”. Velen zijn bezig met social media. De tijd van even samen flink je schouders er onder zetten is er niet meer. Zonde want wat is er mooier dan dat jij met je eigen handen een mensenleven kunt redden?
Ben jij in het bezit van een EHBO diploma en wil je ons af en toe helpen bij een evenement? Kijk op onze website of neem contact op met ons secretariaat 074-7501501.

De EHBO-Hengelo bestaat in november 80 jaar en daar staan we ook bij stil…..

Wij starten in september 2 nieuwe EHBO cursussen, tegen een gereduceerd tarief, maar mogen wij u dan vragen om deel te nemen in onze groep evenementenverzorging.
Natuurlijk kunt u deze EHBO cursus ook volgen zonder dat u deel neemt aan deze groep.

Informatie over onze cursussen kunt u vinden op www.ehbo-hengelo.nl of 074-7501533.